Golden Bull

Deutsch below

This "Golden Bull", chosen for the Exhibition "Menagerie" in 2013 by Beate Elsen-Schwedler, the curator of the Würth Gallery, was painted in 2007, a follow up to the original, "Yellow Bull", which I painted the year before (see the link below)


The inspiration for the bull series came from my admiration of one particular painting by Vincent van Gogh, his, "Yellow Chair"

Having studied van Gogh's life from a very young age I was always aware of the pain and suffering that accompanied his work, particularly at the time he painted his yellow chair.

One day in 2006 I took it upon myself to copy his yellow chair only far larger than the original. It turned out to be a bull in the end, as if it would stand in the same room as Vincent's chair

The chair was painted out of a cry for company, out of sadness, loneliness and despair, the Bull was painted out of hope and strength, a symbol for art and its usefulness, that it can be therapeutic if only we can let go.


Here is the link to the youtube video I made showing "Golden Bull" in the exhibition Menagerie in 2013 Kunsthalle Würth: https://youtu.be/WTiIpyDqm9Y

This is the link to the Yellow Stool Yellow Bull Story
https://petekilkenny.com/When-I-was-18-I-read-all-Vincent-Van-Gogh-039-s-letters-

Dieser "Goldene Stier", so genannt von Beate Elsen-Schwedler, der Kuratorin der Galerie Würth, wurde 2007 gemalt, als Nachfolger des "Gelben Stiers", den ich im Jahr zuvor gemalt hatte.

Die Inspiration für die Stier-Serie kam von meiner Bewunderung für ein bestimmtes Gemälde von Vincent van Gogh, seinen "Gelben Stuhl".

Da ich mich von klein auf mit dem Leben van Goghs beschäftigt habe, war ich mir des Schmerzes und des Leids, die seine Arbeit begleiteten, immer bewusst, insbesondere zu der Zeit, als er seinen gelben Stuhl malte.

Eines Tages im Jahr 2006 nahm ich es auf mich, seinen gelben Stuhl zu kopieren, nur viel größer als das Original. Am Ende wurde es ein Stier, als würde er im selben Raum wie Vincents Stuhl stehen

Der Stuhl wurde aus einem Schrei nach Gesellschaft gemalt, aus Traurigkeit, Einsamkeit und Verzweiflung, der Stier wurde aus Hoffnung und Stärke gemalt, ein Symbol für die Kunst und ihre Nützlichkeit, dass sie therapeutisch sein kann, wenn wir nur loslassen können.